BIOLOGEASY

PRZYGOTOWANIE DO MATURy

Matura z biologii a doświadczenia biologiczne

Czy warto wykonywać doświadczenia i obserwacje biologiczne?

Wykorzystanie wiedzy w praktyce ćwiczysz, samodzielnie wykonując doświadczenia oraz obserwacje biologiczne. Samo przeczytanie czy obejrzenie filmu o  doświadczeniu, niewiele daje, natomiast wykonanie doświadczenia gwarantuje 90% zapamiętania.

Wiele materiałów niezbędnych do wykonania doświadczenia czy obserwacji jest łatwo dostępna. W przypadku obserwacji mikroskopowych niezbędny jest mikroskop. Jak najbardziej polecam zakup, nie musi być to sprzęt z najwyższej półki, ważne by powiększenie wyniosło min. 10 000x. Więcej nt. wyboru mikroskopu na moim blogu, we wcześniejszych artykułach.

Wykaz obowiązkowych doświadczeń oraz obserwacji (ujętych w podstawie programowej)

Planujesz i  przeprowadzasz:

  • obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko;
  • doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
  • doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów
    w materiale biologicznym;
  • doświadczenie wykazujące wpływ roztworów o rożnym stężeniu na zjawisko osmozy;
  • doświadczenie badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów (katalaza, proteinaza);
  • doświadczenie wykazujące, że drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową;
  • obserwację pozwalającą na identyfikację tkanki przewodzącej wodę w roślinie;
  • doświadczenie wykazujące występowanie płaczu roślin;
  • doświadczenie porównujące zagęszczenie (mniejsze, większe) i rozmieszczenie (górna, dolna strona blaszki liściowej) aparatów szparkowych u roślin rożnych siedlisk;
  • doświadczenie wykazujące występowanie gutacji;
  • doświadczenie określające wpływ stężenia roztworu glebowego na pobieranie wody przez rośliny;
  • doświadczenie wykazujące wpływ temperatury, natężenia światła i zawartości dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy;
  • doświadczenie określające wpływ wybranych czynników (woda, temperatura, światło, dostęp do tlenu) na proces kiełkowania nasion;
  • obserwacje różnych typów kiełkowania nasion (epigeiczne i hypogeiczne)
    i wykazujesz różnice między nimi;
  • doświadczenie wykazujące rolę liścieni we wzroście i rozwoju siewki rośliny;
  • doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców;
  • doświadczenie wykazujące różnice fototropizmu korzenia i pędu;
  • doświadczenie wykazujące różnice geotropizmu korzenia i pędu;
  • obserwację termonastii wybranych roślin;
  • doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej
    u roślin;
  • doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi;
  • doświadczenie wykazujące różnice w zawartości dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym;
  • doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej
    w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska;
  • doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków;
  • rozpoznanie elementów budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym;
  • obserwację zjawiska plazmolizy;
  • obserwacje mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych;
  • rozpoznanie (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku mikrofotografii) poszczególnych etapów mitozy i mejozy.

    Zakładasz hodowlę protistów słodkowodnych i obserwujesz wybrane czynności życiowe tych protistów.

Jak widać, doświadczeń i obserwacji ujętych w podstawie programowej jest sporo.
Warto je wykonać, by lepiej zrozumieć i zapamiętać badane zjawisko, itp.
Utrwalasz swoją wiedzę, wykorzystujesz ją w praktyce i nabywasz przydatnych umiejętność planowania i przeprowadzania doświadczeń czy obserwacji 🙂