Nie wszyscy przyjmujemy i zapamiętujemy wiadomości w ten sam sposób. Istnieją trzy style uczenia się ( niektóre źródła wyróżniają cztery):
– poprzez czytanie i patrzenie – wzrokowcy
– poprzez mówienie i słuchanie – słuchowcy
– poprzez działanie i dotyk – kinestetycy / czuciowcy
Ucząc sie zgodnie ze swoim stylem, zapamiętujesz efektywniej, zwiększając swoje szanse na lepsze opanowanie wiedzy oraz umiejętności.
Aby dowiedzieć sie, jaki styl uczenie najbardziej preferuje Twój mózg i wykorzystać go podczas nauki – wykonaj poniższy test.
1) Co zostaje Ci w pamięci po kilku dniach od spotkania nieznanej Ci wcześniej osoby?
a) jej twarz
b) jej imię /nazwisko
c) to, co czułeś będąc w jej towarzystwie, lub to, co robiliście razem
2) Gdy uczysz się czegoś nowego, w jaki sposób robisz to najchętniej?
a)czytasz tekst podany w dowolny sposób, oglądasz ilustracje, wykresy itp.
b) słuchasz wykładu, dyskutujesz na dany temat, zadajesz pytania
c) notujesz, wykonujesz rysunki, konstruujesz, poruszasz się, odgrywasz role
3) Jaki rodzaj książek czytasz najchętniej?
a) książki, które zawierają opisy pomagające Ci wyobrazić sobie to, co się dzieje
b) książki zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów
c) książki o uczuciach i emocjach bohaterów, zwartką akcją, poradniki
4) Którą z poniższych czynności wykonujesz najchętniej w czasie wolnym?
a) czytasz książkę lub przeglądasz czasopismo
b) słuchasz audiobooka, rozmowy w radiu, słuchasz muzyki
c) uprawiasz sport, grasz w grę wymagającą ruchu, spacerujesz, piszesz, rysujesz
5) Które z wymienionych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki się uczysz?
a) podczas nauki nie przeszkadza Ci muzyka lub inne dźwięki
b) nie potrafisz się uczyć, gdy w Twoim pobliżu słychać muzykę lub inne dźwięki
c) musisz czuć się wygodnie, dekoncentruje Cię działalność i ruchy innych osób
6) Gdy z kimś rozmawiasz, gdzie kierujesz wzrok?
a) patrzysz na twarz rozmówcy i tego samego oczekujesz od niego
b) spoglądasz krótko na rozmówcę, po czym Twój wzrok wędruje na prawo i lewo
c) patrzysz na wyraz twarzy rozmówcy, po czym spoglądasz w dół lub w bok
7) Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do Ciebie pasuje?
a) zwracasz uwagę na kolory, kształty, wzory
b) lubisz wokół siebie bodźce słuchowe, gdy jest za cicho, nucisz, głośno mówisz itp.
c) nie potrafisz siedzieć nieruchomo, wiercisz się, niespokojnie ruszasz nogami
8) Czego najbardziej nie lubisz, podczas gdy ktoś Cię uczy?
a) słuchania wykładu, na którym nie wykorzystuje się żadnych pomocy wizualnych
b) czytania po cichu, bez żadnych słownych wyjaśnień czy dyskusji
c) niemożności rysowania czy pisania, patrzenia i słuchania w bezruchu
9) Gdybyś miał zapamiętać nowe słowo, zrobiłbyś to najlepiej:
a) widząc je
b) słysząc je
c) zapisując je
10) Jak często robisz błędy podczas notowania?
a) rzadko, często sam je wyłapujesz, „widzisz” jak słowo powinno być napisane
b) dość często i wiele, ponieważ pisownia sprawia Ci dużo problemów, gdyż wyrazy inaczej się mówi, a inaczej pisze
c) często ortograficzne
WYNIKI:
Liczba odpowiedzi a ) ………………wzrokowcy
Liczba odpowiedzi b) ……………….słuchowcy
Liczba odpowiedzi c) …………………….kinestetycy/ czuciowcy
Źródło: https://zs1zos.pl/viewpage.php?page_id=87
W poniższej tabeli przedstawiam najskuteczniejsze sposoby na naukę,
w poszczególnych przypadkach. Nie ma lepszego czy gorszego stylu uczenia się.
Każdy z nich ma swoje zalety, najlepiej korzystać z tego, który najbardziej odpowiada naszym preferencjom. Jak najbardziej, można i warto spróbować pracy ze wszystkimi technikami, by wybrać te, które najlepiej Ci odpowiadają.
WZROKOWIEC | SLUCHOWIEC | KINESTETYK |
– do nauki wykorzystuj materiał drukowany: podręczniki, zbiory zadań, ilustracje, tabele , wykresy, własne notatki | – głośno powtarzaj materiał – mów na głos w trakcie nauki; powtarzaj słowa klucze; zrób wykład, z tego co przeczytasz | – przeprowadzaj doświadczenia i obserwacje biologiczne, badania terenowe; konstruuj i korzystaj z modeli np. komórki |
– podczas lekcji/wykładów rob notatki, używaj kolorowych zakreślaczy, karteczek | – spotkaj sie z osoba/ osobami z klasy i dyskutujecie, o tym czego sie uczycie | – podczas lekcji, czy czytania notuj, używaj kolorowych zakreślaczy, karteczek |
– sporządzaj lub korzystaj z map myśli, sketchnotek, wykresów, tabeli, schematów | – układaj rymowanki, wyliczanki, piosenki do zapamiętania | – wykonuj mapy myśli, szkice, rysunki, schematy najlepiej na dużych tablicach, na stojąco |
– czytając tekst rób notatki na marginesie, zaznaczaj fragmenty, istotne zdania | – czytaj na głos swoje notatki, | – ucz sie w ruchu: chodząc po pokoju, jadąc na rowerze stacjonarnym, itd. |
– zadbaj o porządek w swoim otoczeniu – bałagan dekoncentruje | – nie słuchaj muzyki w trakcie nauki czy czytania (mimo, ze lubisz muzykę) | – podczas nauki gestykuluj , odgrywaj czytane treści |
– korzystaj z planu działania – kalendarza przygotowań | – poproś kogoś o przepytanie | – przed nauka w domu, pospaceruj, idź na siłownie |